Macam Mana Pilih Stesyen Kerja Pejabat



Sebagai salah satu perabot pejabat yang sangat diperlukan di pejabat, JADUAL PEJABAT memainkan peranan penting dalam imej dan perkembangan syarikat. Meja Pejabat boleh dalam pelbagai jenis, ia berdasarkan komposisi bahan, terutamanya dibahagikan kepada: Meja Keluli dengan Atas Linoleum / Atas Melamin, Meja Kayu, Meja Kayu dengan Kaki Baja, dll .; Apabila dapat dibahagikan kepada: Meja Pekerja (stesen kerja), Meja Pengurus, Meja Pengawas, dan lain-lain; Menurut reka bentuk stesen kerja partisi, ia adalah Open Workstation, Cubicle Workstation dan Full Panel Workstation. Hari ini, kita melakukan untuk menerangkan bagaimana memilih Jadual Pekerja atau Stesen Kerja? Apakah BENTUK Jadual Pekerja? Dan apa kelebihan Jadual Pekerja dengan pelbagai bentuk.
 
Pertama, bagaimana PEKERJA memilih JADUAL mereka?
 
Pertama: Dapatkan RANCANGAN kawasan pejabat dan buat lakaran reka bentuk pejabat. Sekiranya tidak dapat, anda boleh mengukur ukuran pejabat atau menyerahkannya kepada profesional untuk melakukannya. Biasanya pemilik dengan denah lantai. Boleh meminta pelan lantai asal dengan ukuran dari mereka

Kedua: Tentukan UKURAN dan BENTUK Jadual pekerja mengikut pejabat dan susunan pilihan. Apakah kelebihan pelbagai bentuk meja pekerja? Saya akan menerangkan secara terperinci seterusnya.

Ketiga: Setelah persiapan ditentukan, anda boleh memilih Jadual Pekerja.

1. Gaya warna
Terutama berdasarkan tiga Aspek untuk memilih warna Meja Kakitangan, Sifat kakitangan, Kawasan ruang, dan Darjah Pencahayaan di pejabat. Bagi Institusi Penyelidikan Ilmiah, WARNA CAHAYA lebih sesuai untuk Kerja Berat; Jabatan Perancangan Kreatif, untuk Kerja yang Lebih Aktif, menggunakan WARNA CERAH dan GABUNGAN sebagai hiasan, yang dapat merangsang imaginasi pekerja. Pejabat dengan kawasan kecil tetapi sangat tinggi cenderung merasa kosong dan sepi, FURNITURE OFFICE DARK boleh dipilih, untuk menyesuaikan perasaan tidak selesa bangunan itu sendiri. Pejabat yang SUNNY dapat membuat orang merasa SELAMAT, tetapi beberapa pejabat berlindung atau bahkan tidak ada tingkap sama sekali, tidak dianjurkan untuk menggunakan warna yang sejuk di pejabat seperti itu. Anda boleh memilih MERAH ATAU ORANGE atau warna lain, warna-warna ini dapat membuat orang merasa gembira dan hangat.

2. Bahan
Bahan jadual kakitangan berkaitan dengan kesihatan tubuh manusia. Katakan TIDAK kepada produk dengan kualiti rendah, dan kandungan formaldehid tinggi yang akan mengancam kesihatan tubuh manusia. Oleh itu, kita harus memperhatikan perlindungan alam sekitar papan yang dipilih. Selain memilih papan berkualiti tinggi, juga penting untuk memeriksa pembuatan perabot pejabat, sama ada papan permukaan mempunyai kecacatan seperti calar, lekukan, gelembung, degumming, pengelupasan atau tanda gam. Kita harus memilih corak butiran kayu dengan semula jadi dan halus. Perkara lain ialah penjepitan tepi. Veneer banding edge yang bagus sangat rata, licin dan halus, sedangkan venir tepi banding yang lebih rendah mudah menyebabkan tidak rata dan melengkung.

3. Ketinggian partition
Secara umum, partisi yang lebih tinggi lebih sesuai untuk kakitangan pentadbiran dan mereka yang memerlukan persekitaran kerja yang tenang, sementara partisi yang lebih pendek tidak akan menghalang garis penglihatan ketika berdiri, namun dapat mewujudkan ruang peribadi untuk pekerja, ini dapat meningkatkan kecekapan kerja . Sementara partisi terpendek dapat meningkatkan komunikasi antara staf namun menjadikan ruang pejabat kelihatan lapang.
 
Kedua, apakah bentuk jadual pekerja?

Jenis pertama: Jadual Lurus / Segi Empat

Meja Lurus / Persegi Panjang adalah jenis meja yang paling biasa di pejabat. Ia ringkas dan senang diletakkan. Ini dapat digunakan untuk kantor yang panjang dan sempit, pejabat terbuka, atau pejabat yang tidak teratur.

Jadual Penulisan Segi Empat, Jadual Penulisan Bentuk Oval, Keluk Bentuk Meja Eksekutif D.


Jenis kedua: Jadual berbentuk L

Jadual berbentuk L juga boleh dipanggil Jadual berbentuk T. Ia mempunyai pelbagai gaya penempatan. Berbanding dengan meja lurus, kawasan meja lebih besar, yang dapat memenuhi keperluan pejabat yang lebih pelbagai. Lebih banyak kawasan.

Jadual berbentuk L

Jenis ketiga: Jadual Bentuk Y

Meja berbentuk khas, untuk 3 orang, setiap meja 120 ° meja, kami memanggilnya meja berbentuk Y. Meja jenis ini dapat menampung lebih banyak orang sehingga tahap tertentu kerana keindahan dan keperibadiannya. Ia juga sering digunakan di ruang kerja pejabat.

Kluster 3 stesen kerja Y-Shape
 
Ketiga, apa kelebihan Meja Kakitangan dengan Pelbagai Bentuk?
 
Kelebihan Jadual Lurus / Segi Empat

1. Meja Lurus / Persegi Panjang akan menjadikan pejabat lebih padat dan padat, dan memaksimumkan penggunaan ruang. Ditambah dengan perkongsian peralatan pejabat, lebih banyak kos dapat dijimatkan dari perspektif syarikat.

2. Untuk pekerja, ruang pejabat yang dibentuk oleh meja Persegi Panjang menjadikan ruang visual orang lebih luas, yang dapat memendekkan jarak antara orang, mempromosikan komunikasi dan kerjasama antara orang, tetapi juga mewujudkan persekitaran pejabat yang santai untuk pekerja sambil meningkatkan kecekapan kerja mereka.

Kelebihan meja berbentuk L

a. Meja berbentuk L boleh diletakkan dengan pelbagai cara. Melalui permutasi dan kombinasi, ia dapat diletakkan dalam pelbagai bentuk. Keempatnya dapat diletakkan bersama dalam bentuk silang, (Cluster of 4 workstation) dan dua meja (Cluster of 2 Workstation) dapat diletakkan dalam bentuk T di dinding. Boleh dikatakan bahawa jenis flat dan F dapat menjadikan seluruh ruang pejabat digunakan sepenuhnya.

b. Dibandingkan dengan Straight / Rectangular Table, meja berbentuk L mempunyai rangkaian desktop yang lebih besar, yang dapat memenuhi kebebasan kakitangan untuk meletakkan barang, dan juga keperluan pejabat dengan lebih baik. Menempatkan beberapa tanaman kecil pot hijau dan beberapa benda hiasan di ruang lapang desktop dapat meningkatkan keindahan pejabat dan dapat memiliki fungsi anti-radiasi.
Kelebihan meja berbentuk khas

1. Ini dapat dilihat dari susunan bahawa stesen kerja heteroseksual tidak sesuai untuk pejabat yang panjang dan sempit. Pejabat panjang dan sempit hanya boleh ditempatkan di pejabat sempit dan panjang dengan gabungan 6 kedudukan, atau digabungkan dengan stesen kerja lurus. Bagi stesen kerja, stesen kerja jenis Y sangat sesuai untuk pejabat terbuka dan agak besar. Seperti yang dapat dilihat dari susun atur gambar di atas, stesen kerja jenis-Y digunakan di tempat yang agak terbuka, dibandingkan dengan bilangan stesen kerja lurus dan stesen kerja berbentuk L yang sama, ia akan menjimatkan lebih banyak kawasan.

2. Dari segi sifat pekerja, orang manakah yang sesuai untuk stesen kerja jenis Y 120 °? Jenis stesen kerja ini mempunyai gabungan 3 posisi, 6 posisi dan 9 posisi, menunjukkan bentuk separa bulat, yang dapat membuat komunikasi antara pekerja menjadi lebih dekat, jadi sangat sesuai untuk pasukan yang memerlukan komunikasi terbuka, terutama Syarikat yang telah berkembang seiring dengan perkembangan Internet, umumnya mempunyai syarat yang lebih tinggi untuk keterbukaan. Dan stesen kerja seperti ini biasanya mempunyai partisi atau panel meja, dan penggunaan partition dapat menjaga tahap privasi antara pekerja.

Meja / meja adalah salah satu perabot pejabat yang diperlukan di pejabat. Namun, bagi banyak syarikat usahawan atau kecil dan sederhana, rancangan diperlukan untuk memanfaatkan sepenuhnya ruang tersebut. Sebilangan sekatan, meja membeli dengan harga yang terlalu rendah, kualiti rendah dan perlindungan alam sekitar tidak meyakinkan, tidak digalakkan. Penting bagi pekerja untuk membeli meja yang sesuai dengan keperluan mereka dan mesra alam.